Følgere

Translate

mandag 6. mars 2017

Eske med utsillingsvindu tutorial


Jeg laget denne dåpsesken med utsillingsvindu for lenge siden og den ble publisert i Ett Trykk i 2015. I forrige uke ble jeg spurt om jeg hadde mal på denne boksen, men den ble laget etter innfallsmetoden og jeg hadde dermed ikke noen oppskrift. Men så tenkte jeg at det er jo egentlig litt dumt at jeg ikke har, og jeg har ikke klart å finne det andre steder heller, så det har jeg nå gjort noe med.


Først kutter man til tre kvadrater, et på 8 1/8" x 81/8" til lokket, et på 8"x8" til bunnen og et på 7 3/4" x 7 3/4" til innsiden av lokket.


LOKKET:
Kvadratet på 8 1/8" x 8 1/8" preges på 2" og 6 1/8" på begge sidene.


Derretter klipper man som vist under.


Jeg liker best å lime på mønsterarket før jeg stanser ut hullet i lokket, men det krever at man har en stor stansemaskin.


Hvis man ikke har stor nok stansemaskin, kan man stanse ut i mønsterarket først, for så å legge det oppå der det skal være og så tegne og klippe ut hullet for hånd.



Påfør dobbelsidig tape eller lim på flippene og lim disse på innsiden av sidene.



Klipp så til en bit plastikk som er stor nok til å dekke hullet. Jeg bruker rester av emballasje fra dies eller stempler. Eller så kan man bruke overhead-ark, eller noe annet, men det er en fordel at plasten er litt stiv.


Påfør så dobbelsidig tape på kanten av plastikken og lim den på innsiden av lokket.


BUNNEN
Kvadratet på 8" x 8" preges på 2" og 6" på begge sider. Dersom man ønsker å ha plass til å pynte nedi boksen kan dette kvadratet kuttes noe større slik at høyden på sidene blir større enn 2"


Og klippes på samme måte som lokket.


Bunnen limes sammen likt som lokket.


INNSIDEN AV LOKKET
Kvadratet på 7 3/4 x 7 3/4 preges på 1/4, 2, 5 3/4 og 7 1/2 på begge sider.


Klippes opp slik som dette.


Dobbelsidig tape påføres flippene. 


Og limes sammen slik som dette. De små flippene på sidene venter man litt med (disse skal brukes når denne boksen skal festes inni lokket)


Nå må man pynte det som skal være inni utstillingsvinduet, for det kommer man ikke til etter at man har limt denne boksen på plass.


Når man er ferdig med pyntingen, kan man lime boksen på plass. Det er en fordel å forsikre seg om at alle delene sitter godt fast, siden boksen skal snus på hodet :-o Påfør lim på flippene og putt boksen oppi lokket, og pass på at den havner sånn høvelig på midten. Det er lurt å legge litt press på slik at man er sikker på at flippene kommer godt i kontakt med lokket og fester seg godt. Gjerne la den ligge på hodet en stund, slik at man er sikker på at limet er tørt. Jeg synes det er enklest å få det til å feste seg skikkelig med flytende lim, og ikke dobbelsidig tape, men det er gjerne en smakssak. 


Nå gjenstår det bare å pynte resten av boksen. Her er mitt resultat.


Alle stemplene jeg har brukt er fra North Star Design.


Arkene er fra KaiserCraft og metallpynten er fra Korthobby.no.
Sirkeldiesen som jeg har brukt på lokket og inni er fra MemoryBox. Tekstdiesen jeg har brukt på siden er fra Kaboks.



Jeg håper dette var forståelig og gleder meg til å se deres bokser med utstillingsvindu.

Jeg leverer dette til følgende utfordringer:
Scrappelyst: 3 på rad (dies, stempel, blomster)




6 kommentarer:

  1. Takk for en flott tutorial, Kristina!
    Dette blir artig å prøve :))

    SvarSlett
  2. så flott boks! takk for at du deltar hos Scrap from your heart.
    DT Graciela

    SvarSlett
  3. Herlig mal, og kjempe lekker eske :) Klem

    SvarSlett
  4. Lekker eske <3
    Veldig gøy med tutorial.
    Tusen takk for at du deltar hos Scrappelyst.

    Hege.

    SvarSlett
  5. Tusen takk for flott tutorial. Dette må prøves ��

    SvarSlett
  6. Tusen takk for flott tutorial. Dette må prøves ��

    SvarSlett

Jeg setter alltid pris på at du legger igjen en kommentar :-)