Følgere

Translate

søndag 25. januar 2015

Tutorial på bordkort formet som skjorter


I fjor laget jeg bordkort på bestilling til en guttekonfirmant. Jeg laget forskjellige varianter som bestiller kunne velge mellom, og valget hennes falt på denne varianten som vist over. Siden det nærmer seg konfirmasjonstid igjen, tenkte jeg at det kanskje kunne være nyttig for andre med en tutorial... Dette er bordkort som kan lages uten masse fancy utstyr og man trenger egentlig ikke så mye mer enn saks, linjal og papir. Selv om det er en fordel å ha skjærebrett og ev. et scoreboard (pregebrett).


Begynn med å kutte en kartong i den fargen du ønsker på skjorten i størrelse 2 1/2" x 6". Dette scores/preges på 3" og 2 1/2". Den siste er kun for at man skal kunne brette bakdelen litt ut slik at bordkortet kan stå.



Brett kartongen på 3"-linjen, Og klipp inn et hakk ca 3/8" fra brettekanten og ca 5/8" inn mot midten. Skråklipp eller rund litt av til "skuldrene". Her er det litt smak og behag hvor bred en ønsker å ha kragen. Kragen kan nå brettes inn mot midten litt på skrå og festes med lim, dobbelsidig tape eller foam-puter. Personlig synes jeg foam-puter gir litt mer dimensjon.


Nå er selve bordkortet ferdig. Da er gjenstår vare det man vil ha av elementer på. Man kan velge om man vil knyte slips av satin-bånd, klippe for hånd, stemple og klippe ut eller diekutte. Man kan også sette på sløyfe i stedet for slips. Til lommen kan man lage seg en mal i den størrelsen og den formen man ønsker og det samme med "lommetørkle" dersom man ikke velger å bruke bånd til å lage lommetørkle. Der er også mange muligheter når det gjelder navnepanelet. Jeg har kuttet remser med papir som jeg har brukt hjørnepunch på for å avrunde hjørnene, men man kan jo diekutte banners e.l. hvis man har.




Her er også en annen variant som jeg har laget som gjerne er enda enklere.


Her kutter man bare en sort kartong i størrelsen 2 1/2" x 6" og scorer/preger på 3". Kutt så en bit hvit karton på 12"x 3" som limes på den sorte. Pyntes til slutt med knapper, sløyfe og navnepanel.


Sløyfen kan enten diekuttes, hvis man har det, eller klippe en for hånd slik som dette. Man kan selvfølgelig også bruke bånd til å lage sløyfe, eller bruke ferdig-kjøpte sløyfer.






Til dere som ikke har skjærebrett, linjal eller pregebrett i inches, her er link til en omregningskalkulator, så får dere målene i cm. Jeg for min del har bare utstyr i inches og får ikke til å lage oppskrifter i cm...

Håper dette var nyttig, og link gjerne tilbake til bloggen min hvis dere bruker mine oppskrifter :-)



3 kommentarer:

  1. Flotte bordkort - !! Lagde noen lignende for noen år siden - men da med vest også.. Pirk er gøy! :) Go ' søndag!

    SvarSlett
  2. Tusen takk for en herlig tutorial, så får jeg se om det er slike konfirmanten ønsker seg.

    Klem Gro

    SvarSlett
  3. hvor får man kjøpt skjærebrett?

    SvarSlett

Jeg setter alltid pris på at du legger igjen en kommentar :-)